PELABUR EMAS PERAK

April 19, 2011

Larangan menjual jajan luar sekolah~langkah terbaik..

Asslammualaikum sumer bloggers..

semalam kerajaan dah melarang penjaja jajan ni meniaga di luar sekolah,bagi aku ni adalah keputusan yang terbaik dari kerajaan m'sia.sepatutnya daripada dulu dah larangan ini dikuatkuasakan,tapi baru sekarang di buat.kalau tengok kat sekolah anak aku tu..fuhh..jangan cakap la,ramainya la meniaga jajan ni..bukan nak sekat reski dorang ni,tapi makanan/minuman dari situlah punca anak anak kita sakit perut.penah la skali anak aku beli air solivite..pastu balik umah je muntah muntah..tu yang tension aku tu.

Aku memang dari dulu tak berkenan kalau anak beli kat jajan luar sekolah ni..ada yang jual  minuman berkarbonat, lagi la aku tak suka..pastu jual dalam bonet kete plak tu..sebenarnya bagi aku semuanya bermula didikan dari rumah..memang dari dulu aku didik anak aku jangan beli jajan luar sekolah ni semua..tapi yelah bebudak kan?..susah nak kawal pastu dia suka ikut kengkawan beli dia pon beli..

Lagi satu yang jual aiskim kat luar sekolah ni..langsung aku tak berkenan,nak nak aiskim cone lagi la..aku lebih rela beli wafer cone dan aiskim dalam bekas besar macam walls tu ke kat supermarket dari bagi anak aku beli aiskim cone kat jajan tu...tapi tak tau la lagi kan..walaupun larangan ni di buat,kadang kadang peniga jajan ni degil...dulu guru besar dah larang dan marah kat peniaga jajan tu..tapi still meniaga tanpa rasa takut, dahla tu lesen pon takde..sabo jela..bukan nya nak sekat reski dorang...tapi dorang pon kene faham masalah yang akan timbul nanti..



tq cek google


macam yang jual air tu plak,dia jual air macam2 la..air milo,air sirap,oren dan sebagainya..bagi aku la kan..aku rasa air tu pon tak masak sebab tak kan dorang sanggup masak air yang dalam kuantiti yang banyak,lagi pon rugi la kan kalau masak air dulu..mesti pakai air paip je tu..

nanti kang nak tengok dorang still meniaga kat luar sekolah anak aku tak..



14 comments:

~izan~ said...

betul la tu kak,izan pun pk mcm akak,pakai air pipe je wat air tu kan..kalau ais tu mesti air pipe jugak agaknya.

kdg2 ada gak yg jual vitagen ke nutrigen ke tp dh nk expired la itu la ini la..sbb pernah ada kwn kes mcm tu.

yg larangan nasi lemak jual kat kantin tu mcm tak best la plak kan dgn alasan takot obesiti...hmmm camner ye kak?

mama tims said...

izan..tula,akak rasa iar pai je tu,yg pasal nasi lemak tu..rasa mcm tak sesuai sgtla..sbb nasi lemak makanan harian yg biasa je..alasan takun obesiti..adoi..budak2 pon kene diet ke..

Liza @ Adzriel AB said...

betul.. tapi larangan jgn jual nasi lemak tu mcm tak sesuai lak.

jom..hadiah utk tims http://adzriel.blogspot.com/2011/04/5-blog-paling-kerap-dilawati-2011.html

Dekcik said...

alah kdang2 bdk2 nie mkn nsi lmak kat umah gak kan..

entry terbaru dekcik singgah lah..
http://sweetchoc91.blogspot.com/2011/04/kemalangan-yang-berlaku-disepanjang.html

ainnoraini said...

mmg disokong sgt2...
elok sangat la tu tak jual jajan2 yg tak berkhasiat tu...

nasi lemak tu...boleh la jual...budak2 makan bukannye banyak pun...

Fauzie Jasmani said...

Singgah gegar sini..salam kenal..nak follow boleh?

Latest Entry : Jom ExChange Link dengan Blog UpProfits!

and : Bagaimana jika dunia ini tiada internet?

mama tims said...

kak liza~mmg..pasal jual nlemak tu..bg saya tak patut,walaupun byk karbohidrat tapi kanak2 perlu tenaga kan..

mama tims said...

dekcik~a'ah btul tu..kalau tak makan kat umah,dorang akan mkn kat umah gak kan?..
ok nnti maam terjah blog kamoo ye..

mama tims said...

kakain~bab jajan tu mmg sokong,tp tka leh jual nasi lemak tu..tak bape setuju..

mama tims said...

fauzie~salam knal...ok nnti sya terjah blog awak ye..tq folo ye..

zatil said...

betul...saya suka jugak..ni duit perabih beli benda merapu..bedudak ni bukan nya senang nak kontrol, kalau dah ada jual mesti nak juga beli.. so better x de..then x beli...

Piasara said...

"kat sekolah ank2 akak pulak...pakcik ais krim ngan moto tu masih jual kat luar pagar,hari tu dah kena warning...takde la seminggu dua,la ni dia jual balik..pagar sampai dh roboh sbb budak2 dok bergayut nk beli ais krim.."

mama tims said...

zatil~mm.btul tu sokong...yg penting parents jgn bg duit belanja byk sgt..

mama tims said...

kak pia~tu nama nya penjual aiskim tegar tu...heheh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...